Gilleleje Læringsområde

 

Fakta

Bygherre
Gribskov Kommune 
Adresse
Parkvej 101, Gilleleje  
Land
Danmark 
Areal
12.000 m2 
Årstal
2017 
Anlægssum
104 mio. 
Entrepriseform
Totalentreprise
 
 
Indsats
Arkitektrådgivning
Ingeniørrådgivning
Totalrådgivning
 
 
Type
Institutioner
Kultur
Læring
Offentlig
Planlægning
Uderum
 
 
Karakteristika
Bæredygtigt
Energirigtigt
Nybyggeri
Renovering
 
 
Samarbejdpart.
Enemærke & Petersen
Thing Brandt Landskab  

Fremtidssikret helhedsskole

Projektets overordnede ambition er at skabe et unikt og fremtidssikret læringsmiljø med afsæt i placeringen på kanten mellem by og landskab og i den eksisterende arkitektur. Ved at skabe ét stort læringsområde med plads til elever fra indskoling til udskoling ønsker man at samle og styrke folkeskolens fysiske rammer i Gilleleje. Skolen indrettes med læringscentret som skolens hjerte, der omkranses af værksteder og fællesfaciliteter. I helhedsrenoveringen udnyttes de eksisterende rammer, så både indretning og flow mellem det store og det lille fællesskab hænger sammen. Resultatet er en sammenhængende skole med nye, moderne læringsmiljøer, fællesskabet i fokus og tidssvarende form og funktion.

Fleksible læringsmiljøer

Ønsket er at skabe en skole, hvor arkitektur og funktion spiller sammen. Der er et tydeligt hierarki mellem det store fællesskab (hele skolen), den enkelte enhed (indskoling, mellemtrin og udskoling), det mindre fællesskab (den enkelte årgang) og den lille enhed (klassen). Ved at etablere mulighed for forskellige miljøer er rammerne for skolen tilpasset til de enkelte alderstrin. Indskolingen indrettes åbent og umøbleret med plads til at lege og morgensang, mens udskolingen indrettes mere loungeagtigt. De enkelte enheder gives egen identitet, som fremgår af farvesætning, møblering mv., så der gennem genkendelighed og tilhørsforhold skabes en tryg hverdag.

Kapacitetsudvidelse med nyt ungdomsmiljø

Den nye tilbygning til udskolingen ligger i den eksisterende struktur, men løsrevet fra hovedbygningen. Tilbygningen ligger mod adgangen til skolen som et nyt vartegn. Huset udføres med 4 shedtage som det arkitektoniske greb, der gentages i de eksisterende bygninger. Facader udføres i træ for at passe ind i det omkringliggende landskab. Bygningen udføres i to etager med klasserum, som placeres rundt om et stort fællesområde med plads til et dynamisk ungdomsmiljø til gruppearbejde og hygge. 

Medarbejdere